Algemeen

Het leven aan zee heeft iets bijzonders. De lucht is er zuiver, er heerst het hele jaar door een aangename drukte en iedereen is altijd een beetje op vakantie. Alles en iedereen is in beweging.
Een paar duizend bewoners houden het op visvangst. Kustvangst levert mosselen, krabben en garnalen op. Zeevangst voorziet het land van kabeljauw, haring, schelvis, pladijs, tong en rog. Onze belangrijkste vissershavens zijn Oostende, Blankenberge, Zeebrugge en Nieuwpoort.
Maar kustbewoners leven echter ook van toerisme, jaarlijks bezoeken honderdduizenden binnenlandse en buitenlandse toeristen de badsteden. Zowel ééndagstoeristen als toeristen die een week of langer verblijven.
Om het de stroom kustbezoekers aangenaam te maken, werden op vele plaatsen duinen afgegraven en vervangen door een zeedijk die werd herschapen in een lang en breed wandelpad. Dat maakt het kuieren langs de zee echt aangenaam.
Op de dijken vind je hotels, restaurants, appartementen en amusement voor jong en oud. Bv: lunaparken, go-cart verhuur,…

Toerisme:
Is de toerist tevreden over de Vlaamse kust? In de zomer van 2007 heeft het kenniscentrum voor toerisme en horeca Guidea in het kader van dit project een uitgebreid onderzoek gedaan. Ze bevraagden tijdens de maanden juli en augustus maar liefst 2093 toeristen aan de Vlaamse kust.
Wat blijkt hieruit?
43% van de dagtoeristen en 41% van de verblijfstoeristen is tevreden tot zeer tevreden over de badplaats die ze bezoeken.
26% van de dagtoeristen en 28% van de verblijfstoeristen is tevreden tot zeer tevreden over de restaurants, cafés en tearooms aan de kust.
47% van de verblijfstoeristen in een hotel en 46% van de huurders van een individuele huurvakantiewoning is tevreden tot zeer tevreden over hun logies. Bij de campings is dit percentage 57%.

Vorige
Home